Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Er zijn steeds meer uitbraken van mazelen in Europa. Heb je vragen of wil je meer informatie over mazelen of de vaccinatie tegen deze ernstige infectieziekte?

Lees meer

Dit gebeurt er in het hoofd van iemand met autisme

Homepage Nieuws Dit gebeurt er in het hoofd van iemand met autisme
26 februari 2020 - bijgewerkt op: 05 januari 2024

Jeugdarts Ilja van der Meer werkt bijna dagelijks met kinderen met een autisme en legt wat autisme is en welke kenmerken daarbij horen.


Kind met autisme

Zo zit het

Zo’n 1 tot 3% van de mensen in Nederland heeft autisme. Er is in de afgelopen jaren al heel veel onderzoek naar autisme gedaan. Ilja: 'Autisme heeft met de hersenen te maken en is aangeboren. Binnenkomende informatie wordt bij iemand met autisme anders verwerkt. Iemand met een autisme kan informatie niet goed filteren. Relevante en niet relevante informatie komen even hard binnen en dat zorgt al snel voor overprikkelde zintuigen. Er ontstaat een chaos in het hoofd, iemand heeft veel meer tijd nodig om de informatie te verwerken en er volgt een tragere reactie of andere interpretatie.

Onderstaand filmpje legt uit wat autisme precies is en hoe het werkt in de hersenen van iemand met een autistische stoornis.

Tekst loopt door onder het filmpje.

Wat is autisme?
Wat is autisme?

Zo herken je autisme bij kinderen

‘Er zijn verschillende vormen van autisme en bij iedereen uit zich dit op een andere manier’, zegt Ilja. ‘Ouders merken vaak op jonge leeftijd al dat hun kind anders is dan anderen. Dit gaat dan over hun interactie met anderen en hun manier van communiceren.’ Signalen van een mogelijke autistische stoornis bij jonge kinderen en veel voorkomende kenmerken van autisme bij kinderen zijn:

Jonge kinderen (0-4 jaar)

  • Lacht niet naar anderen.
  • Reageert niet als hij wordt toegesproken.
  • Brabbelt niet bij zijn spel.
  • Maakt geen communicatieve gebaren als wijzen en zwaaien.
  • Heeft geen interesse in andere mensen.
  • Echolalie: betekenisloos herhalen van woorden die een ander zojuist gezegd heeft.

Schoolkind (4-12)

  • Heeft moeite met veranderingen en houdt graag vast aan routines.
  • Maakt weinig of op een wat vreemde manier contact met anderen.
  • Geen of minder oogcontact.
  • Begrijpt niet goed wat iemand anders van hem verwacht.
  • Heeft moeite met begrijpen van emoties van anderen.
  • Heeft geen inzicht in non-verbale communicatie, zoals gebaren.
  • Heel beperkte interesses.
  • Heel specifieke interesses, bijvoorbeeld gefascineerd door draaiende bewegingen.
  • Maakt veel herhalende bewegingen zoals wiegen, hoofdbonken.
  • Reageert heftig of juist niet op zintuiglijke prikkels als licht, kou, warmte, geluid, pijn of kietelen.

Vragen en meer informatie

‘Maak je je zorgen over de ontwikkeling van je kind? Dan is het belangrijk dat je dit bespreekt met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige op jouw CJG-locatie’, benadrukt Ilja. ‘Behalve autisme kan er ook iets anders aan de hand zijn zoals slechthorendheid of een ontwikkelingsachterstand. Het CJG kan je doorverwijzen voor verder onderzoek als dat nodig is.’

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Kijk dan eens op www.autisme.nl


Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.