Energiedrank wordt vaak onbewust gekocht: 'Leg het bij de koffie in het schap'
De laatste tijd is er veel in het nieuws over energiedranken. Supermarkten Aldi en Lidl gaan stoppen met het verkopen van deze dranken aan kinderen onder de 14 jaar. 'Een goed begin, maar het belangrijkste is dat ouders en kinderen zich bewust worden van de gevaren van energiedranken', zegt jeugdarts Inge Moorman. 'Energiedranken worden vaak onbewust gekocht omdat ze bij de frisdranken in het schap liggen.'

Eigenlijk zouden supermarkten deze dranken bij de koffie moeten leggen.
Weet wat je koopt
Energiedranken worden vaak onbewust gekocht omdat ze bij de frisdranken in het schap liggen. Daarnaast zien ze er heel aantrekkelijk en opvallend uit. Ook staat niet altijd duidelijk vermeld dat het een energiedrank is en afgeraden wordt voor kinderen onder de 13 jaar. 'Goed dat ze stoppen met de verkoop aan jonge kinderen, maar het belangrijkste is dat ouders en kinderen zich bewust worden van de risico's van energiedrank,' zegt Inge. 'Eigenlijk zouden supermarkten deze dranken bij de koffie moeten leggen. De hoeveelheid cafeïne in energiedrank is namelijk vergelijkbaar met die in een kop koffie, terwijl het 4 keer zoveel cafeïne bevat als cola'.
De werking
Mensen denken vaak dat energiedranken goed werken tegen vermoeidheid. Het tegendeel is waar. Inge legt uit: 'Het oppeppende effect is kort en daarna krijg je juist een dip. Je gaat er ook slechter door slapen, waardoor je minder uitrust en juist vermoeider wordt.'
De risico's
Het wordt afgeraden omdat er in energiedranken veel cafeïne, suikers en andere toevoegingen zitten die schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarom adviseert het Voedingscentrum om het drinken ervan te beperken, met name door jongeren, door zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en ook voor of tijdens het sporten.
In januari publiceerde wij dit artikel waarin we meer vertellen over de energiedranken en de risico's: Jongeren en cafeïne: wat zijn de gevaren?
Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem dan contact op met jouw CJG-locatie. We denken graag met je mee!