Lekker blijven bewegen tijdens corona, buiten én binnen | Centrum voor jeugd en gezin Ga naar inhoud

Lekker blijven bewegen tijdens corona, buiten én binnen

09 april 2020 - bijgewerkt op: 23 september 2020
‘Kinderen tot 12 jaar die niet hoesten, niet verkouden zijn of geen koorts hebben, kunnen lekker blijven buitenspelen’, weet Suzanne. ‘Bijvoorbeeld in een speeltuin waar niet te veel andere kinderen zijn. Zorg dat je je als ouder ook aan de andere maatregelen van het RIVM houdt, zoals het houden van 1,5 meter afstand (tot andere volwassenen).'
Buitenspelen
Verantwoord buitenspelen

‘Kinderen tot 12 jaar die niet hoesten, niet verkouden zijn of geen koorts hebben, kunnen lekker blijven buitenspelen’, weet Suzanne. ‘Bijvoorbeeld in een speeltuin waar niet te veel andere kinderen zijn. Zorg dat je je als ouder ook aan de andere maatregelen van het RIVM houdt, zoals het houden van 1,5 meter afstand (tot andere volwassenen).'

Even geen tikkertje, maar wel …

‘Er zijn genoeg spelletjes die je op afstand kunt doen: badmintonnen, overgooien, overspelen met de bal, touwtjespringen of skaten bijvoorbeeld. En als er niet te veel kinderen zijn, is het ook prima om op het klimrek of andere toestellen te spelen. Hoe ver weg je kinderen ook bij elkaar vandaan blijven, handen wassen voor en na het buitenspelen is altijd een goed idee. Maak daar een gouden regel van.’

Tip: Het is begrijpelijk als kinderen onder de 12 jaar de 1,5 meter afstand niet kunnen houden tijdens het buitenspelen en dat is ook niet erg. Volgens het RIVM spelen kinderen een kleinere rol in de verspreiding dan volwassenen.

Zet beweging op het dagschema

‘Bewegen is belangrijk, want je wordt er blij van’, weet Suzanne. ‘Nu alles anders is dan normaal, kan het zijn dat je er niet aan denkt. Als je bewegen op het dagschema zet, weet je zeker dat je het niet vergeet. Plan een bewegingsuurtje in als iedereen tijd heeft en doe allemaal mee. Of geef iedereen juist even een eigen half uurtje om zich lekker uit te leven.'

Wees creatief

Nu sporten niet meer kan zoals je gewend bent, moet je een beetje creatief zijn. Suzanne: ‘Wie de basketbaltraining mist, kan prima uit de voeten met een wasmand en knuffels. Apenkooien in de woonkamer is een mooie vervanging voor peutergym, en een mooie gelegenheid om de breekbare spullen even in een sopje te zetten. Als je erover nadenkt, is er genoeg te doen in huis. Maar geen nood als je geen inspiratie hebt: het internet staat vol tips, en veel gymdocenten hebben inmiddels een eigen YouTubekanaal.’

Doe het samen

Betrek je kind ook eens bij je eigen workout: samen yoga of push-ups doen is supergezellig. Of doe binnen een challenge met elkaar, bijvoorbeeld wie de meeste kikkersprongen kan maken. Ook leuk: Zappsport@home heeft elke dag een nieuwe workout van 15 minuten die je met je kind kunt doen.

Meer tips of vragen?

Kijk dan op onze themapagina coronavirus of neem contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee, ook nu!