Ga naar inhoud

Een afspraak? Kom met (1 kind en) 1 volwassene! Vergeet ook je mondkapje niet. Lees alles over onze aangepaste dienstverlening door het coronavirus.

Lees meer Afbeelding sluiten

Ondergewicht is het nieuwe overgewicht

22 februari 2017 - bijgewerkt op: 23 februari 2021

Je kan bijna niet meer om deze gezondheidstrend heen. Steeds meer mensen geloven eraan en ruilen de hamburgers en patat in voor quinoa salades en groene smoothies. Lange tijd is alleen overgewicht een groot probleem geweest. Sinds kort is er een nieuwe boosdoener bijgekomen: ondergewicht.

Ondergewicht

Ondergewicht kan door veel factoren worden veroorzaakt zoals stress, ziekte of gebrek aan eetlust. Helaas gebeurt het ook steeds vaker dat mensen doorslaan met het ‘gezonde eten’. Deze niet officieel erkende eetstoornis noemen we orthorexia. Hierbij worden allerlei voedingsmiddelen vermeden omdat het niet gezond is. Dit veroorzaakt ondervoeding en ondergewicht omdat je belangrijke voedingsstoffen niet meer binnenkrijgt. Onze stafverpleegkundige Esther van ’t Hoff vertelt je er meer over.

Gezond of ongezond?

“Een gezonde levensstijl wordt erg gestimuleerd, zeker omdat overgewicht nog steeds een groot probleem is. Helaas kunnen mensen ‘gezond’ en ‘ongezond’ steeds moeilijker uit elkaar houden omdat er zo veel over wordt geschreven in de media. Gezond eten wordt ongezond wanneer je dingen in het leven, bijvoorbeeld een verjaardag, gaat vermijden om geen ongezonde dingen zoals taart of chips te eten. Wanneer het je dagelijks leven gaat belemmeren of overheersen moet je aan de bel trekken.”

Wees eerlijk tegen jezelf over je eetgedrag
Wat kun je doen?

“Wees eerlijk tegen jezelf over je eetgedrag: ben je dwangmatig bezig of niet? Zo ja, praat erover met iemand. Zo kun je vergelijken wat voor hen normaal is. Erover praten zorgt ook dat je je niet eenzaam gaat voelen. Eenzaamheid beïnvloedt ook je eetgedrag. Daarnaast moet je niet alles geloven wat je hoort over wat gezond is en wat niet. Kijk altijd of de bron betrouwbaar is of niet. Veel adviezen van bloggers en schrijvers zijn niet onderbouwd. Eet volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Elk klein stapje in de goede richting is een verbetering, maar vergeet vooral niet te genieten. Zorg dat het gezonde eten je leven niet gaat overheersen.”

Heb jij een gezond gewicht? Bereken je BMI op de website van het Voedingscentrum.