Ga naar inhoud

Een afspraak? Kom met (1 kind en) 1 volwassene! Vergeet ook je mondkapje niet. Lees alles over onze aangepaste dienstverlening door het coronavirus.

Lees meer Afbeelding sluiten

Orthorexia: als een gezonde levensstijl ongezond wordt

22 februari 2017 - bijgewerkt op: 03 augustus 2021

In de media lees je regelmatig berichten over overgewicht. Maar ook ondergewicht en het onvoldoende binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen moeten niet onderschat worden. Helaas kunnen veel kinderen gezond en ongezond steeds moeilijker uit elkaar houden, omdat er zo veel over wordt geschreven in de media. Stafverpleegkundige Hanneke van Poppel vertelt over de risico’s van een té gezonde levensstijl en geeft tips.

Meisjeorthorexiaondergewichtonzekerpuber LR
Gezond of ongezond?

Een gezonde levensstijl wordt erg gestimuleerd, zeker omdat overgewicht nog steeds een groot probleem is. Helaas gebeurt het steeds vaker dat kinderen doorslaan met het gezond doen. Dit noemen we orthorexia.

‘Gezond eten wordt ongezond wanneer je dingen in het leven, bijvoorbeeld een verjaardag, gaat vermijden om geen ongezonde dingen zoals taart of chips te eten’, legt Hanneke uit. ‘Of als je dwangmatig bezig bent met het eten van voedingsmiddelen die gezond zijn. Wanneer dit het dagelijks leven van je kind gaat belemmeren of overheersen, moet je aan de bel trekken.’

De gevolgen van orthorexia

Bij orthorexia worden allerlei voedingsmiddelen vermeden omdat het niet gezond is. Dit kan ondervoeding en ondergewicht veroorzaken omdat je belangrijke voedingsstoffen niet meer binnenkrijgt. ‘Zeker kinderen in de puberteit hebben voldoende voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien en zich te kunnen concentreren op school’, benadrukt Hanneke.

Hoe kun je je kind helpen?
  • Heb je het vermoeden dat een gezonde levensstijl het leven van jouw kind overheerst? Hanneke geeft een aantal tips hoe je je kind kunt helpen:
  • Praat erover met je kind. De scheidingslijn tussen een gezonde levensstijl en dwangmatig eten en sporten is dun: dus probeer niet te snel een conclusie te trekken.
  • Bespreek de gevolgen van sociale media. Op veel sociale mediaplatformen worden vaak gezondheidsadviezen en tips gegeven die niet onderbouwd zijn en niet persé bijdragen aan een gezonde levensstijl. Bespreek dat sociale media niet altijd de waarheid laten zien.
  • Praat erover met anderen: zo kun je bijvoorbeeld aan andere ouders vragen hoe zij dit ervaren, maar je kunt met vragen en twijfels ook terecht bij het CJG. Onze professionals denken graag met je mee.
  • Heb jij of je kind advies nodig over gezonde voeding of een gezonde levensstijl, vraag dan advies bij een jeugdarts, diëtist of andere professional.

Tot slot tipt Hanneke: ‘Eet volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Hiermee krijgt je kind alle benodigde voedingsstoffen binnen. Dat is de basis van een gezond dieet. Elk klein stapje in de goede richting is een verbetering, maar vergeet vooral niet te genieten.’

Heeft jouw kind een gezond gewicht?

‘Wij meten en wegen je kind regelmatig tijdens contactmomenten, maar je kunt ook zelf de BMI van je kind berekenen op de website van het Voedingscentrum’, weet Hanneke. ‘De BMI (Body Mass Index) geeft een goed inzicht in het gewicht van je kind, maar vergeet niet dat ieder kind anders is. Sommige kinderen hebben een individueel advies nodig. Bijvoorbeeld als je kind aanleg heeft voor een laag gewicht of kinderen van Hindoestaanse of Zuid-Oost Aziatische afkomst. Ook hiervoor kun je terecht bij het CJG.’

Vragen of meer informatie?

Wil je meer weten over een gezond gewicht bij je kind of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.