Ga naar inhoud

Rare tijd? Zorg voor duidelijkheid met een schema

02 april 2020 - bijgewerkt op: 08 oktober 2020

Alles in huis draaiend houden, is onder normale omstandigheden al een organisatie op zich. Maar nu iedereen meer thuis is, zijn goede afspraken en structuur nóg belangrijker. ‘Een goed dagschema is jullie beste vriend’, weet pedagoog Suzan van der Linde. ‘Door de dag samen op te delen en er activiteiten aan vast te plakken, weet je kind waar hij aan toe is. Hard nodig in deze rare tijd.’

Moederwerken01 MR 785x475

Alles in huis draaiend houden, is onder normale omstandigheden al een organisatie op zich. Maar nu iedereen meer thuis is, zijn goede afspraken en structuur nóg belangrijker. ‘Een goed dagschema is jullie beste vriend’, weet pedagoog Suzan van der Linde. ‘Door de dag samen op te delen en er activiteiten aan vast te plakken, weet je kind waar hij aan toe is. Hard nodig in deze rare tijd.’

Kinderen en ook pubers hebben het nodig om te weten wat er gaat gebeuren op een dag. Normaal bepaalt de school of sportclub dat voor een groot deel, maar nu is alles natuurlijk anders. Suzan: ‘Door uit te schrijven en op de koelkast te plakken wat er ongeveer gaat gebeuren, help je je kinderen én jezelf. Zeker als je in deze periode thuiswerkt, is het fijn als je kinderen iets te doen hebben tijdens jouw online vergadering.’

Hoe maak je een schema?

Je kind voelt dat je rekening met hem houdt als je het schema samen maakt. De kans is dan ook groter dat je kind het schema opvolgt. Suzan: ‘Ga elke ochtend of week even zitten: waar heeft je kind zin in, wanneer moet hij naar school of wat moet er voor school gebeuren? Bepaal hoe lang iets duurt en zet alles op een handige plek in het schema. Gebruik plaatjes bij kinderen die nog niet kunnen lezen. Die haal je gemakkelijk van internet of laat ze je kind zelf tekenen’, tipt ze. ‘Zet ook je eigen werktijden in het schema, zodat helder is wanneer je kind zelfstandig iets moet doen.’

Om je te helpen, maakten wij een dagplanner en een weekplanner. Je kunt ze zo printen en invullen!

In- én ontspanning

Tot slot belangrijk: wissel in- en ontspanning met elkaar af. ‘Houd er rekening mee dat een kind niet uren achter elkaar kan leren of huiswerk kan maken. Plan daarom na 30 tot 45 minuten leren iets actiefs in. En als het gaat om speeltijd, bedenk dan dat niet alles tot op de minuut vast hoeft te liggen. Soms is het juist goed als je kind zich verveelt: dan ontstaan vaak creatieve werkjes of ideeën.’

Voorbeeldschema

Voor 8.30 uur: Opstaan en aankleden
08.30 – 09.00 uur: Samen ontbijten
09.00 – 10.00 uur: Wandelen of naar de speeltuin / binnen dansen als het regent
10.00 – 12.00 uur: Werktijd ouder – Schoolwerk zonder beeldscherm
12.00 – 12.30 uur: Lunchen
12.30 – 14.00 uur: Werktijd ouder – Schoolwerk met beeldscherm
14.00 – 15.30 uur: Werktijd ouder – Zelfstandig spelen
15.30 – 16.00 uur: Samen klusjes doen
16.00 – 17.30 uur: Buiten spelen
17.30 – 18.30 uur: Samen koken en eten
18.30 – 19.00 uur: Speeltijd / beeldschermtijd
19.00 – 20.00 uur: Douchen en voorlezen
20.00 uur: Slapen

Meer informatie of vragen?

Kijk op onze corona themapagina of neem contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee, ook in deze tijd.