Ga naar inhoud

Schermgebruik in coronatijd: zo houd je balans!

24 april 2020 - bijgewerkt op: 03 november 2020

Uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat de gemiddelde schermtijd voor jonge kinderen met bijna één uur is toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus. ‘En dat is niet zo gek’, zegt pedagoog Sandra van der Sluis . ‘Schoolwerk wordt op de computer gemaakt, we videobellen met opa’s en oma’s en veel kinderen besteden hun extra vrije tijd graag achter een scherm.

Kindmultimedia03 MR

Dat de schermtijd bij kinderen in deze tijd is toegenomen, is begrijpelijk. Maar hoe houd je balans en voorkom je vierkante ogen bij je kind? Sandra geeft tips.

Afwisseling en timing

Hoeveel schermtijd per dag goed is voor je kind, is afhankelijk van zijn of haar leeftijd. ‘Besteed in deze tijd vooral aandacht aan afwisseling’, zegt Sandra. ‘Hiervoor kun je de 20-20-2-regel in gedachte houden, bedacht door oogartsen. Laat je kind na 20 minuten schermgebruik een schermvrije pauze houden van ministens 20 seconden en laat je kind 2 uur per dag buitenspelen. De coronatijd maakt het lastiger om deze regel aan te houden, dus kijk wat mogelijk is voor jouw gezin. Een uur per dag in de buitenlucht is al mooi meegenomen. Let daarnaast op de timing van het schermgebruik. Probeer 1 á 2 uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer te gebruiken voor een goede nachtrust.’

Tip: maak het huiswerk buiten, op het balkon of in de tuin voor wat extra buitenlucht.

Bedenk alternatieven met elkaar

‘Soms is het lastig je kind enthousiast te maken voor andere activiteiten dan tv-kijken of gamen’, weet Sandra. ‘Wat daarbij kan helpen, is rekening houden met de timing van je boodschap. Kondig het aan wanneer de schermtijd er bijna op zit en geef aan hoeveel minuten je kind nog heeft. Dat geeft duidelijkheid. Als je kind het lastig om een leuke activiteit te verzinnen voor daarna, doe dit dan samen.’

Tip: kijk eens in onze digitale speeltuin voor inspiratie.

Verwerk schermtijd in het dagschema

In dit artikel staat uitgelegd waarom een schema kan helpen. Sandra: ‘Verwerk schermtijd ook in het dagschema. Dan is het voor kinderen duidelijk en voorspelbaar hoe vaak zij een beeldscherm mogen gebruiken en op welke momenten. Maak daarbij onderscheid in type schermgebruik. Is er sprake van noodzakelijk schermgebruik voor school, of is het ter ontspanning?’

Leg uit waarom

‘Voor volwassenen zijn de gevolgen van veel schermgebruik vaak bekend en voelbaar, zoals hoofd- of nekklachten en concentratieproblemen. Maar kinderen zien en voelen die gevolgen niet altijd’, legt Sandra uit. ‘Bespreek met je kind waarom het belangrijk is om regelmatig afstand te nemen van een beeldscherm. Leg uit dat veel schermgebruik slecht is voor je ogen of dat je moeilijker in slaapt valt. Als kinderen weten waarom een regel een regel is, zullen ze sneller geneigd zijn zich aan eraan te houden.’

Meer informatie?

Kijk op onze themapagina coronavirus of neem contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!

Kijk ook eens op mediaopvoeding.nl