Centrum voor jeugd en gezin | Zo leer je je kind gezond en gevarieerd… Ga naar inhoud

Een afspraak? Kom met (1 kind en) 1 volwassene! Vergeet ook je mondkapje niet. Lees alles over onze aangepaste dienstverlening door het coronavirus.

Lees meer Afbeelding sluiten

Zo leer je je kind gezond en gevarieerd eten

11 februari 2017 - bijgewerkt op: 10 november 2020

Als ouder wil je graag dat je kind gezond en gevarieerd eet. Gezonde eetgewoontes verkleinen de kans op overgewicht en door gevarieerd te eten krijgt je kind alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft. Pedagoog Sharon de Mee legt uit hoe je om kan gaan met eetmomenten van je kind.

Kindgezondeten14 MR

Een gezond dagmenu bevat voldoende hoeveelheden van alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dat wil zeggen dat elke maaltijd iets uit elk deel van de Schijf van Vijf bevat.

'Probeer gedurende de dag al wat groente aan te bieden', begint Sharon. 'Zoals wat snack rauwkost of verwerk wat groenten in een simpele (liefst zelfgemaakte) groentespread. Hummus met gegrilde paprika of pompoen bijvoorbeeld, of doperwtjes met avocado en munt. Ook een stukje tortilla of quiche met groenten kan het soms goed doen. Veel kinderen zijn dol op soep, hierin kun je veel groente en peulvruchten verstoppen. De groente die zij overdag al binnenkrijgen zijn mooi meegenomen!'

Een ontspannen sfeer aan tafel stimuleert een kind om te eten
10 praktische tafeltips voor kinderen

Als ouder heb je invloed op het eetgedrag en de eetgewoonten van je kind. Hoe zorg je voor een gezellige sfeer aan tafel en een kind dat prima eet? Tips van Sharon:

  • Geef het goede voorbeeld. Je kind leert van jouw voorbeeld. Dit geldt voor tafelmanieren, maar ook voor het eetpatroon. Eet daarom zo veel mogelijk samen met je kind. Zien eten, doet eten. Als jij ontspannen van je maaltijd geniet, nodigt dat uit. Wil je kind niet eten? Nodig hem in ieder geval uit aan tafel, bied de maaltijd aan en probeer er niet te veel focus (druk) op te leggen.
  • De televisie eet niet mee. Laat je kind geen spelletjes spelen of televisie kijken aan tafel. Dat leidt te veel af. Houd het wel gezellig. Voor jonge kinderen kan het wel helpen een klein speeltje of knuffeltje te hebben. Kies dan wel voor een speeltje dat niet te veel afleid of geluid maakt.
  • Een tafel om van te smullen. Leuk eetgerei en een gezellig gedekte tafel stimuleren kinderen om te eten. Voor jonge kinderen is het leerzaam om zelf te leren eten. Het vraagt wat extra opruimwerk, maar ze eten vaak beter en ze krijgen de ruimte om te oefenen. Een tweede lepel of vork is een uitkomst om tussendoor zelf toch wat happen aan te bieden. Verwacht van kleuters ook nog niet dat ze perfect met mes en vork kunnen eten.
  • Vaste tijden voor maaltijden. Op vaste tijden eten, met alle gezinsleden, heeft voordelen. Het is gezellig, je kind leert die momenten te waarderen en eet op regelmatige tijden. Maar eten op vaste tijden is misschien niet altijd haalbaar. Basisschoolkinderen doen allerlei activiteiten en hebben dan rond etenstijd bijvoorbeeld training. Zelf heb je misschien ook wisselende werktijden. Kijk of er enkele dagen per week zijn waarop je wel samen kunt eten.
  • Het eten is klaar! Binnen 10 minuten aan tafel! Roep je kind wanneer het eten bijna klaar is zodat hij rustig af kan ronden waar hij mee bezig was en aan tafel kan komen zitten.
  • Neem rustig de tijd, maar tafel niet te lang. Zorg voor een rustige, aangename sfeer en houd kinderen niet onnodig lang aan tafel. Maak duidelijke afspraken over wanneer ze wel of niet van tafel mogen.
  • Beter niet belonen. Eet je peuter zijn bord niet leeg, schenk er dan niet te veel aandacht aan en ruim de tafel gewoon af. Wil je kind kort na de maaltijd iets eten omdat hij nog honger heeft, houd dan voet bij stuk en laat hem wachten tot het volgende eetmoment. Anders leert je kind dat een alternatief beschikbaar is wanneer zij iets niet lekker vinden.
  • Niet te veel tussendoortjes. Als je kind veel tussendoortjes krijgt of neemt, is hij minder gemotiveerd om aan tafel zijn bord leeg te eten. Probeer na 16.00 uur geen tussendoortje meer te geven als je rond 18.00 uur eet.
  • Het bord hoeft niet altijd leeg. Laat je kind zelf bepalen hoeveel hij eet. Het is niet goed om meer te eten als je al vol zit. Bied liever kleine porties aan dan te grote, deze kunnen afschrikken.
  • Je kind laten helpen. Samen het menu voor het weekend uitkiezen of samen boodschappen doen en koken kan helpen om je kind een goed gevoel te geven bij de maaltijden. Een jong kind kan al helpen met taken als; de tafel dekken, iets wassen, ergens in roeren. Ook samen afruimen en afwassen is vaak gezellig.

Lees ook: 8 tips voor een gezonde voeding voor jongeren

Vragen of wil je meer informatie?

Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!