Cindy heeft een groot geheim

Bij schoolverzuim denken we vaak aan een kind dat ziek is. Maar wat als een kind niet meer naar school durft, zoals Cindy?

Ze heeft vage klachten. Dat begrijp ik, als ik hoor wat er aan de hand is

School meldt Cindy bij mij aan met vage klachten, zoals hoofdpijn en buikpijn die een arts niet kan verklaren. Het blijkt te gaan om een lastige situatie. Daarom ontmoet ik Cindy en haar vader op het Centrum voor Jeugd en Gezin, waar ze de veiligheid hebben van een neutrale plek.

We hebben echt hulp nodig!

Eerlijk vertelt de vader dat hij niet weet waar hij moet beginnen. Als ik hem heb verzekerd dat ik niets aan school vertel zonder zijn toestemming, vertelt hij zijn verhaal: de politie is een tijdje geleden bij hen thuis geweest. De ouders van Cindy hadden financiële problemen, begonnen een illegale wietplantage in hun woning en werden opgepakt. ‘We hebben echt hulp nodig!’ zegt Cindy’s vader wanhopig.

Cindy durft niet meer naar buiten; ze schaamt zich te erg

Sinds dit gebeurd is, durft Cindy niet meer buiten te komen. Ze is bang voor de confrontatie met de buurjongen, die bij haar op school zit. ‘Hij noemt me drugsdealer’, legt ze uit. ‘Hij lacht me uit op straat en nu gaat hij alles op school vertellen.’

Hoe school ook probeert om haar van de stress te verlossen, het lukt niet. Want wat er gebeurd is, is daar niet bekend. Cindy en haar ouders houden het geheim. Voor het gezin is de schaamte te groot om de waarheid op school te vertellen. Dus gaat Cindy niet meer naar school. Het is de enige uitweg die ze nu ziet.

Ze willen beiden dat het geheim in de spreekkamer van het CJG blijft.

Ik mag het geheim niet delen, maar hoe kan ik dan helpen?

Het lucht Cindy en haar vader op om het verhaal te vertellen. Maar hoe moet het nu verder? Ze willen beiden dat het geheim in de spreekkamer van het CJG blijft. Ik mag alleen een algemeen verslag van het consult maken, met woorden als stressvolle gebeurtenis en sociale spanningen. Wel willen ze dat ik help met het regelen van hulpverlening buiten school. Want het gaat steeds slechter met Cindy.

In mijn overleg met het zorgteam op school probeer ik de lastige weg te bewandelen tussen de privacy van het gezin en het aanleveren van voldoende informatie om tot een goede oplossing te komen. Gelukkig neemt de zorgcoördinator genoegen met mijn vage uitleg over een stressvolle gebeurtenis. We werken al langere tijd samen en hebben veel vertrouwen in elkaars handelen.

Samen bekijken we verschillende opties en besluiten dan om Cindy aan te melden bij een onderwijsopvangvoorziening. Deze tijdelijke plek voor leerlingen op het voortgezet onderwijs moet haar uit de lastige situatie met andere jongeren verlossen.

‘Ik heb het leven van mijn kind verpest’, vindt haar vader

Het leven van Cindy staat op de kop en nu gaat ze ook nog naar de onderwijsopvangvoorziening, terwijl ze altijd met plezier naar school ging. ‘Dit voelt voor mij als de grootste straf’, zegt haar vader verdrietig. ‘Ik heb het leven van mijn kind verpest.’

Zo loopt dit verhaal af

Cindy is door haar vader aangemeld bij de psycholoog en heeft enkele maanden op de onderwijsopvangvoorziening gezeten. Daarna is ze overgeplaatst naar een andere school, ver weg van haar woonplaats. De drempel om terug te keren in de oude omgeving bleek te hoog. Door psychische klachten heeft ze bovendien een flinke achterstand opgelopen.

Zorg voor schoolverzuim – Maggie Ciezka

Het CJG biedt begeleiding aan kinderen tot 23 jaar die door ziekte of omstandigheden niet naar school kunnen. In een speciaal consult ‘schoolverzuim’ bespreekt de jeugdverpleegkundige wat de problemen zijn en welke ondersteuning wellicht kan helpen. In de serie Zorg voor schoolverzuim vertelt jeugdverpleegkundige Maggie Ciezka over deze consulten die ze al 13 jaar voor verschillende scholen uitvoert. De verhalen die ze hoort zijn soms grappig, soms triest en soms ondenkbaar. Haar ervaringen zijn geanonimiseerd.

Lees ook: Daan wil dat het op school anders is dan thuis