Wij denken graag met je mee! 

We helpen je graag, maar voor je contact opneemt: in een korte periode is er veel veranderd door het coronavirus. Ook onze dienstverlening hebben we moeten aanpassen naar de situatie en gestelde maatregelen vanuit het RIVM. We snappen dat ouders vragen hebben over hun afspraak en onze overige dienstverlening. De meestgestelde vragen hebben we voor je op een rijtje gezet. Hopelijk zit jouw antwoord erbij. Je vindt ze hier.

Wij weten als geen ander dat opvoeden soms een uitdaging is. Daarom kun je ons er alles over vragen. Net als over het opgroeien, de verzorging of gezondheid van je baby, peuter, basisschoolkind of jongere. Wie wij zijn? Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en andere deskundigen. Wij werken in de regio Rotterdam-Rijnmond en denken graag met je mee (en vinden niets gek). 

Veelgestelde vragen

  • Vragen over onze aangepaste dienstverlening (i.v.m. het coronavirus)+

    In een korte periode is er veel veranderd door het coronavirus. Ook onze dienstverlening hebben we moeten aanpassen naar de situatie en gestelde maatregelen vanuit het RIVM. We snappen dat ouders vragen hebben over hun afspraak en onze overige dienstverlening. De meestgestelde vragen zetten we voor je op een rijtje.

  • Vragen over afspraken+

    Ik ben het tijdstip van mijn afspraak vergeten, waar kan ik het terugvinden?
    De afspraak staat in het ouderportaal (voor alle kinderen die zijn geboren vanaf 1 januari 2012) en 2 dagen van tevoren krijg je van ons een herinnerings-sms. Je kunt ook met ons bellen, e-mailen, appen of chatten.

    Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat moet ik doen?
    Je kunt ons bellen, appen of chatten. Je hoort dan direct of de afspraak nog kan doorgaan. Is daarvoor niet meer genoeg tijd? Dan kun je gelijk een nieuwe afspraak inplannen.

    Ik wil mijn afspraak verzetten, hoe kan ik dit doen?
    Is jouw kind geboren op of na 1 januari 2012, dan kun je jouw afspraak verzetten via het ouderportaal. Is jouw kind ouder of wil je een extra consult verplaatsen? Neem dan contact op met ons op.

    Op welke locatie heb ik een afspraak?
    Is jouw kind geboren op of na 1 januari 2012, dan zie je het in het ouderportaal. Ook staat de locatie in de uitnodiging per brief of e-mail. Maar je kunt het ook altijd vragen aan een van onze professionals.

    Ik wil een extra consult inplannen, kan dat?
    Dat kan! Je kunt ons daarvoor bellen, e-mailen of met ons appen of chatten.

    Kan ik mij voorbereiden op een afspraak?
    Ja dat kan. In de filmpjes over onze contactmomenten kun je zien wat je kunt verwachten.

  • Vragen over inloopspreekuren+

    Wanneer is het inloopspreekuur?
    Je vindt het inloopspreekuur op de pagina van jouw CJG-locatie. Of vraag het ons via e-mail, app, chat of telefoon.

  • Vragen over groeicurve+

    Ik wil de groeicurve van mijn kind opvragen. Hoe kan ik dat doen?
    Is jouw kind geboren op of na 1 januari 2012, dan vind je de groeicurve in het ouderportaal. Je kunt het ook aan een van onze professionals vragen.

  • Vragen over vaccineren+

    Krijgt mijn kind een vaccinatie?
    Wij vaccineren kinderen als ze 8 weken, 3 maanden, 4 maanden, 11 maanden, 14 maanden en ruim 3,5 jaar oud zijn. Je leest er meer over op onze themapagina Vaccinaties, waar je onder meer het vaccinatieschema van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt. In het ouderportaal zie je of bij jouw komende afspraak een vaccinatie hoort. Dat kunnen we ook voor je nakijken als je contact met ons opneemt.

    Wanneer zijn de vaccinatiedagen?
    Op www.eenprikzogepiept.nl staat een overzicht. Je kunt het ook vragen aan een van onze professionals.

  • Vragen over onze dienstverlening+

    Zijn de consulten bij het CJG verplicht?
    Nee, dat zijn ze niet. Samen met jou maken we graag mogelijk dat jouw kind gezond en veilig opgroeit, maar je mag zelf kiezen of je onze diensten wilt gebruiken.

    Ik wil geen gebruikmaken van de diensten van het CJG. Hoe kan ik dat laten weten?
    Dit kun je telefonisch of per e-mail, chat of app aan ons doorgeven. Je vindt de gegevens op onze contactpagina.

    Wanneer zien jullie mijn kind?
    In ons overzicht van contactmomenten kun je vinden wanneer wij elk kind normaal gesproken zien.

  • Vragen over verhuizen+

    Ik ben verhuisd naar een gemeente waar jullie de jeugdgezondheidszorg verzorgen. Krijgen jullie het dossier van mijn kind vanzelf door?
    Nee, daarvoor hebben we eerst jouw toestemming nodig. Als je ons belt of een of een e-mail stuurt, vragen wij daarna het dossier op bij de organisatie waarvan jouw kind eerst jeugdgezondheidszorg kreeg.

    Ik ga verhuizen naar een andere gemeente, met een andere organisatie voor jeugdgezondheidszorg. Hoe krijgen zij het dossier van mijn kind?
    De nieuwe organisatie kan het dossier bij ons opvragen. Je kunt daarvoor dit e-mailadres doorgeven: ca@cjgrijnmond.nl

  • Vragen over dossier van je kind+

    Wat staat er in het dossier van mijn kind?

    Het dossier geeft een beeld van de gezondheidssituatie en de ontwikkeling van het kind met als doel goede zorg te bieden. Zorgverleners zijn verplicht om deze gegevens bij te houden. Een medisch dossier geeft een beeld van de gezondheidssituatie van een kind.

    Hoe kan ik het dossier van mijn kind opvragen?

    Is je kind geboren na 01 januari 2012? Dan kun je vanaf 1 juli 2020 het dossier van je kind digitaal opvragen via het ouderportaal. Hoe je dit doet, kun je lezen op deze pagina. Is jouw kind ouder dan 8 jaar? Dan kun je het dossier van je kind opvragen via ons contactcentrum.

    Hoe krijg ik het dossier van mijn kind aangeleverd? 

    Je krijgt een melding wanneer je het dossier kunt downloaden in het ouderportaal. Wanneer je kind ouder is dan 8 jaar, ontvang je een pdf van het dossier per e-mail.

    Wie mag het dossier inzien?

    Is je kind jonger dan 12 jaar? Dan beslis jij over de medische gegevens. Daarom heb jij inzage in het medisch dossier. Wanneer je kind ouder is dan 12, maar nog geen 16 jaar oud, moet je kind jou toestemming geven voor inzage. Vanaf 16 jaar mag alleen je kind het dossier zelf inzien. We willen er zeker van zijn dat het dossier alleen wordt ingezien door iemand die dat mag. Daarom krijg je zodra je bent ingelogd een aantal vragen.

  • Vragen over contact buiten kantoortijden+

    Hoe kan ik jullie ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend bereiken?
    Ook buiten kantoortijden denken we graag met je mee. Vragen over opvoeden, opgroeien of gezondheid kun je altijd stellen via ons telefoonnummer 088 – 20 10 000. Via WhatsApp zijn we buiten kantoortijden bereikbaar via 085 – 80 81 567.

    Kan ik buiten kantoortijden mijn afspraak verplaatsen?
    Dat kan 24/7 in het ouderportaal, voor kinderen geboren vanaf 1 januari 2012. Je logt in met je DigiD. Via ons contactcentrum kan het op werkdagen, overdag.

Druktemeter

Wij bellen, appen of chatten nu met een paar ouders of verzorgers. Daarna helpen we jou. Dit duurt meestal niet zo lang, maar sowieso niet langer dan onze maximumtijd. Bel je? Dan helpen we je binnen enkele minuten.

Gemiddeld
(Vraag)
Druk
(Afspraak)
Druk
Gemiddeld
Rustig
Gemiddeld
Rustig
Lalita

Lalita

helpt je graag

Zit je met een vraag of wil je advies? Ik sta samen met mijn collega's voor je klaar.

Ontmoet het team

Kom langs bij jouw CJG

Met 51 locaties in de regio is er altijd een CJG bij jou in de buurt. Vul hieronder je postcode in en zie direct de dichtsbijzijnde locatie.