Gestrest? Te druk? Met deze 6 tips vind je balans

Een hele dag gewerkt, je vergadering is uitgelopen, je racet naar de oppas om je kind op te halen en op tijd naar de voetbaltraining te brengen. Onderweg vraag je aan je kind ‘hoe was je dag?’. Maar je hoofd zit nog vol met werk, je moet op de weg letten en bedenkt je ondertussen nog wat voor eten je zo op tafel moet zetten. Je luistert maar half naar wat je kind vertelt. Het voelt niet goed, maar het gaat vanzelf.

Hoge druk

‘Er wordt tegenwoordig veel van je verwacht. Door anderen maar vooral door jezelf’, vertelt pedagoog Linda da Cruz. ‘Iedereen wil het perfecte plaatje laten zien, ook online. Ook zie je steeds meer gezinnen waarvan de ouders allebei werken. Als ouder voel je je tekort schieten, omdat je naast je werk en het huishouden ook nog tijd door wilt brengen met je familie en vrienden. En dan doet de leerkracht ook nog voor de derde keer een oproep welke ouder wil helpen met de sportdag van je kind.’

Goed voor jezelf zorgen is goed voor je kinderen zorgen.

Zo verlaag je de druk

Als je een hoge druk ervaart heeft het ook invloed op de opvoeding van je kind. Het kan zijn dat je zelf bijvoorbeeld kortaf reageert tegen je kind. Daarnaast voelen kinderen het aan als je gestrest bent en reageren daarop. Ze gaan dan extra aandacht vragen en jou vertragen. Linda spreekt veel ouders die hier last van hebben: ‘Veel ouders denken dat ze de enige zijn die met dit gevoel rondlopen, maar dat is echt niet zo.’ Ze deelt haar tips om de druk te verlagen en weer lekker in je vel te gaan zitten.

  • Maak het bespreekbaar, deel het met anderen. Want je bent niet alleen!
  • Goed voor jezelf zorgen is goed voor je kinderen zorgen. Een telefoon met een lege batterij functioneert ook niet!
  • Less is more. Plan tijd voor jezelf in. Dan heb je iets om naar uit te kijken en tot rust te komen.
  • Denk terug aan de afgelopen week: is er een moment waar je energie van kreeg? Probeer meer van die momenten te creëren.
  • Het gaat niet om de kwantiteit maar om kwaliteit. Een kwartier échte aandacht voor je kind is veel waardevoller dan een hele dag halve aandacht. Leg dus even je telefoon weg en luister naar elkaar.
  • Stel prioriteiten: doe wat écht nodig is en maak het jezelf niet te moeilijk door overal een to-do aan te hangen.

‘Het is belangrijk dat je voor jezelf de juiste balans vindt tussen werk, huishouden, je gezin en sociale contacten. Probeer meer te plannen, minder te doen en meer te genieten’, sluit Linda af.

Meer informatie

Wil je meer informatie over dit onderwerp of wil je graag een persoonlijk gesprek met een van onze pedagogen? Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!