Gezond eten: zo blijft je kind gezond en sterk tijdens de coronacrisis!

Nu we allemaal meer thuiszitten, blijkt gezond eten in veel gezinnen soms een uitdaging. ‘De verleiding om te snoepen kan inderdaad groter zijn dan anders’, weet jeugdverpleegkundige Hanneke van Poppel. ‘Behalve dat je daar misschien van aankomt, is het ook niet goed voor je weerstand. En die heb je nu zo hard nodig! Gelukkig kun je jezelf én je kind helpen gezond te eten. Met deze tips is het appeltje-eitje!’

Doe maar gewoon…

‘Ook al zijn jullie nu vaker thuis in plaats van op school en werk, er is geen reden om ineens heel anders te eten. Dit is nu even het ‘nieuwe normaal’, geeft Hanneke aan. ‘Eet je kind altijd een appel tussendoor en twee boterhammen met de lunch? Dan geef je die nu ook. En is er altijd een koekje bij de thee? Houd dat dan zo. Zet de eetmomenten die je kind kent van school ook in het dagschema. Zo is er in elk geval iets vertrouwds aan de situatie.’

Goed in balans

‘Waarschijnlijk verbruikt je kind nu minder energie dan anders. Bijvoorbeeld als je puber normaal altijd een half uur fietst om op school te komen, en nu ineens niet meer. Als je kind hetzelfde blijft eten als normaal, is het belangrijk dat hij die energie ook goed kwijt kan. Gelukkig mag buitenspelen onder bepaalde voorwaarden nog steeds en staat het internet vol met leuke beweegtips voor binnen.’

Richt je huis gezond in

‘Je kind is nu meer thuis dan anders. Daarom is het goed om te kijken hoe ‘verleidingsproof’ je huis is. Wat is het eerste dat je kind ziet als hij de keukenkast opendoet? Zijn dat zakken chips en snoepjes of is dat de broodtrommel? En staat er een fles cola voorin de koelkast of lekker koud water? Wat je ziet of ruikt, daar krijg je trek in. Zorg daarom dat er gezonde snacks en drankjes uit de Schijf van Vijf voor het grijpen liggen. Denk aan een goedgevulde fruitschaal op tafel. Zo is het voor je kind makkelijker om slimme keuzes te maken, en komen jullie de coronatijd gezond door.’

Gezond bewegen

Naast gezond eten is het ook belangrijk om lekker te blijven bewegen. Zo kan je kind zijn energie kwijt en blijft hij fit. Jeugdverpleegkundige Suzanne Nijhuis geeft in een ander artikel uitleg en tips: Lekker blijven bewegen tijdens corona, binnen én buiten.

Meer informatie?

Kijk op onze themapagina coronavirus of neem contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee, ook in deze tijd! Meer over gezond eten? Bekijk de folders van het Voedingscentrum in ons digitale folderrek.