Cookies

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden. Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Er zijn steeds meer uitbraken van mazelen in Europa. Heb je vragen of wil je meer informatie over mazelen of de vaccinatie tegen deze ernstige infectieziekte?

Lees meer
Homepage Activiteiten ondernemen

Activiteiten ondernemen

Basisschoolkind 4 t/m 6

Het is belangrijk dat kinderen leren zelf dingen te ondernemen in hun vrije tijd, maar het is ook leuk om samen dingen te doen.

Na schooltijd

Je kind moet al heel veel. Hij of zij gaat elke dag naar school, moet veel leren en krijgt misschien ook al huiswerk. Na school zijn er veel sport- en spelactiviteiten waar kinderen aan mee kunnen doen. Dat kan bij een vereniging, een buurthuis of op een brede school. Het is belangrijk dat je kind bijvoorbeeld leert zwemmen, maar er is ook tijd nodig om met vriendjes te spelen, gewoon bij elkaar thuis of buiten. Bekijk samen met je kind wat echt moet na schooltijd, en wat het leuk vindt.

Tips

  • Zoek een balans tussen vrij te besteden tijd (lekker zomaar doen waar je zin in hebt) en geplande vrije tijd (training of lessen).
  • Op school is je kind veel binnen. Stimuleer je kind om na school veel buiten te spelen.

Goed om te weten

  • Het is niet erg als kinderen zich vervelen. Dat geeft ze een pauze waarin ze op nieuwe ideeën kunnen komen.
  • Kan je kind niet zelf bedenken wat het wil gaan doen? Help dan om iets te verzinnen. Ga samen iets doen of nodig vriendjes uit.
  • In het weekend hebben ouders en kinderen tijd voor elkaar. Laat je kind bijvoorbeeld bedenken wat jullie op zondag gaan doen. Heb je meer kinderen? Laat ze dan om de beurt kiezen.
  • Vul niet alle vrije tijd voor je kind in. Het is goed als kinderen de ruimte krijgen om zelf te verzinnen wat ze willen gaan doen; alleen, met andere kinderen of samen met jou. Dat stimuleert de fantasie en de creativiteit.
Logo opvoeden keurmerk

Deel deze pagina met anderen via:

Je hebt de link zojuist gekopieërd.