JOT: privacy, klacht, compliment of idee

Privacy

Naast persoonlijke gegevens zoals je naam, adres en burgerservicenummer (BSN) registreert het JOT alleen inhoudelijke informatie over de hulp die jij, je kind of jouw gezin krijgt. Alleen jij en de JOT-professionals die bij de hulp betrokken zijn, hebben inzage in dit dossier.

SISA

Als professionals van verschillende organisaties ondersteuning bieden aan jouw gezin, kunnen zij dat zien in computersysteem SIgnaleren en SAmenwerken (SISA). Ook het JOT registreert hierin. Vanuit de Jeugdwet is dit verplicht. Zo kunnen professionals hun werkzaamheden waar nodig op elkaar afstemmen. In het systeem staat overigens alleen dát je ondersteuning  krijgt, niet welke. Dat is tenslotte vertrouwelijk.

Over jouw digitale dossier

Alleen professionals die bij de hulp betrokken zijn, mogen in jouw dossier kijken. Verder kan niemand bij de informatie zonder jouw schriftelijke toestemming. Uitzonderingen zijn de Raad voor de Kinderbescherming, de kinderrechter of de Inspectie Jeugdzorg. Zij mogen dossiers bekijken zonder toestemming.

Dossier inzien of wijzigen

Je mag uiteraard het eigen dossier inzien. Voor een uitgebreide inzage in het dossier kun je een afspraak maken met de gezinscoach. Dit kan als gezaghebbend ouder van een kind tot 16 jaar. Vanaf 16 jaar is toestemming van het kind nodig, of vanaf 12 jaar als het om pleegkinderen gaat.

Gebruikt de jeugdprofessional verkeerde informatie? Laat het hem of haar weten. Is er een meningsverschil tussen jullie? Dan is het belangrijk dit ook duidelijk in het dossier te zetten. De mening zelf passen we niet aan. Een aanvraag voor een aanpassing in je dossier doe je schriftelijk of mondeling.

Dossier 15 jaar bewaard

De wet bepaalt dat wij een dossier na het hulptraject vijftien jaar bewaren of zoveel langer als redelijkerwijs noodzakelijk is.

Idee, klacht of compliment

De medewerkers van het JOT helpen iedereen zo goed mogelijk. Wij horen het graag als dat lukt, maar ook als er iets misgaat.

Moest je lang wachten, of was je zó aan de beurt? Kon je iemand moeilijk bereiken of werd je netjes teruggebeld? Ben je prettig geholpen of vond je juist van niet? We horen het allemaal graag. Misschien heb je wel een idee voor hoe het beter kan. Daar staan we zeker voor open!

Je idee, klacht of compliment kun je doorgeven aan je jeugd- en gezinscoach. Een klacht kun je ook indienen bij de gemeente Nissewaard. Het helpt ons de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.