In Jong010: ‘Ik moet mijn telefoon ‘s avonds inleveren, wat nu?’

Marieke van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) reageert iedere maand in Jong010 op een vraag of probleem van een leerling of klas. Ze beantwoordt deze maand de vraag van Hannah (12 jaar). ‘Ik moet mijn telefoon bij mijn ouders inleveren als ik naar bed ga. Ik vind dat vervelend. Ik kan daardoor ’s avonds niet reageren in groepsapps. Ik heb het gevoel dat kinderen mij daarom minder leuk vinden.’

Hallo Hannah,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het vervelend vindt dat je je telefoon ’s avonds moet inleveren. Andere kinderen sturen ’s avonds nog berichtjes in de groepsapps. Jij kunt dan niet reageren. Je hebt daardoor misschien het gevoel dat je anders bent dan andere kinderen.

Berichtjes houden je wakker

Op jouw leeftijd groeien je hersenen nog. Je hebt per nacht tussen de 10 en 12 uur slaap nodig om je hersenen goed te kunnen laten groeien. Je nachtrust wordt verstoord als je je telefoon mee naar bed neemt. Je wordt dan wakker gehouden doordat er steeds berichtjes binnenkomen.

Minder snel moe door je telefoonscherm

Het licht van je telefoonscherm verstoort je nachtrust ook. Je hersenen maken een stofje aan als het donker wordt. Het stofje zorgt ervoor dat je moe wordt en in slaap kunt vallen. Het licht van je telefoonscherm zorgt ervoor dat dit stofje niet goed aangemaakt kan worden. Je wordt daardoor minder snel moe en kunt moeite krijgen om in slaap te vallen. Je kunt je niet goed concentreren op school als je te weinig slaapt. Om dit te voorkomen, is het goed om een halfuur voordat je gaat slapen niet meer op je beeldscherm te kijken.

Uitleggen waarom je niet antwoordt

Je schrijft dat je het gevoel hebt dat kinderen je minder leuk vinden omdat je ’s avonds niet reageert in de groepsapp. Is dat echt zo? Heb je het al eens aan de kinderen gevraagd? Je kunt hen uitleggen waarom je ’s avonds niet antwoordt. Misschien vinden zij het helemaal niet erg als je de volgende ochtend reageert.

Groetjes,
Marieke

Coronavirus en onze dienstverlening.

Onze dienstverlening passen wij tijdelijk aan. Lees er alles over: coronavirus en onze dienstverlening.