Meestgestelde vragen van ouders over onze aangepaste dienstverlening 

In een korte periode is er veel veranderd door het coronavirus. Ook onze dienstverlening hebben we moeten aanpassen naar de situatie en gestelde maatregelen vanuit het RIVM. We snappen dat ouders vragen hebben over hun afspraak en onze overige dienstverlening. Onze collega’s van Service & Contact werken hard om alle vragen te beantwoorden. De meestgestelde vragen hebben we voor je op een rijtje gezet. Zit jouw antwoord erbij?

Gaan de afspraken op het CJG door?
Een deel van onze dienstverlening gaat gewoon door. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat zwangeren en jonge kinderen de vaccinaties van het Rijksvaccinatieprogramma krijgen.

  • Kinkhoestvaccinatie: vrouwen die 22 weken of langer zwanger zijn kunnen de vaccinatie tegen kinkhoest halen tijdens een inloopspreekuur op een van onze CJG-locaties. Kom niet als je klachten hebt: dus neusverkoudheid (niezen of loopneus), hoesten, keelpijn of koorts boven de 38°C. Hetzelfde geldt als een van jouw gezinsleden koorts heeft. Wacht tot de klachten over zijn.
  • Neonatale screening: bij pasgeboren baby’s nemen we de hielprik af. Per 4 mei zijn we ook weer gestart met de gehoorscreening. We bellen je om een afspraak te maken (in Rotterdam wordt dit gedaan door de verloskundige).
  • Geboorteconsult: heb je net een baby gekregen, dan bellen we je. Kan het geboorteconsult telefonisch? Dan doen we dat. Als het nodig is, kunnen we een afspraak maken om bij je op bezoek te gaan.

Onderstaande contactmomenten gaan door op locatie:

  • 3 weken: gezondheidsonderzoek op de CJG-locatie.
  • 3 maanden: gezondheidsonderzoek en 2 prikken, op de CJG-locatie.
  • 5 maanden: gezondheidsonderzoek en 2 prikken, op de CJG-locatie.
  • 11 maanden: 2 prikken, op de CJG-locatie.

Bij deze afspraken kijken we of het nodig is om ze door te laten gaan:

  • 8 weken: de afspraak op het CJG gaat alleen door als er aanleiding voor is na het bellen of als jouw kind de extra prik nodig heeft.
  • Extra contactmoment: afhankelijk van de reden waarom jouw kind een extra afspraak heeft, gaan wij in gesprek met jou om te kijken of en wanneer de afspraak doorgaat.
  • 4 jaar: deze afspraak wordt, indien mogelijk, uitgesteld tot 4,6 jaar.

Alle andere afspraken doen wij via (beeld)bellen. In overleg met jou wordt besproken óf en wanneer een bezoek aan het CJG nodig is. In uitzonderlijke gevallen zal onze professional op huisbezoek komen.

Gaan de inloopspreekuren en themabijeenkomsten door?

Voorlopig gaan de inloopspreekuren en themabijeenkomsten op onze CJG-locaties niet door. Er zijn wel inloopspreekuren waar zwangeren de prik tegen kinkhoest kunnen halen.

Al je vragen over opvoeden, opgroeien, verzorging en gezondheid kun je stellen aan de professionals van ons contactcentrum. Als het nodig is, plannen we een afspraak in.

Aan welke maatregelen moeten mijn kind en ik ons houden?

Kom niet naar je afspraak

  • Als jij of je kind klachten hebben: dus neusverkoudheid (niezen of loopneus), hoesten of keelpijn.
  • Als een van jullie gezinsleden koorts heeft boven de 38°C.

Is jouw kind landurig verkouden?
Heeft jouw kind een vaccinatie nodig, maar is hij al langer dan 4 weken verkouden? Als hij geen andere klachten heeft dan neusverkoudheid en het niet erger wordt, mogen jullie langskomen voor een prik. Neem contact met ons op, dan plannen we de afspraak in overleg in.

Tijdens je afspraak

  • Je kind mag met één begeleider komen. Neem geen broertjes, zusjes of anderen mee.
  • Heeft jouw kind geen last van neusverkoudheid, hoesten of keelpijn, maar jij wel? Hij mag met een andere, klachtenvrije, begeleider komen.
  • Was na binnenkomst gelijk jullie handen.
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen.
  • Wanneer het nodig is komen onze professionals wel dichterbij (bijvoorbeeld voor een prik of lichamelijk onderzoek).

Ik ben zwanger, kan ik de prik tegen kinkhoest halen?

Ja, de inloopspreekuren waar zwangeren de prik tegen kinkhoest kunnen halen gaan gewoon door.

  • Kom niet als je klachten hebt: dus neusverkoudheid (niezen of loopneus), hoesten, keelpijn of koorts boven de 38°C. Wacht dan tot de klachten over zijn.
  • Kom niet als een van jouw gezinsleden koorts heeft boven de 38°C.
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen. Wij richten onze wachtkamers daar op in. Wanneer dat nodig is – dus tijdens de prik – komen onze professionals wel dichterbij.
  • Kom alleen en neem geen partner of anderen mee, die niet per se bij de afspraak hoeven zijn.

Gaan de vaccinatiedagen door?

Onze vaccinatiedagen gaan voorlopig niet door. We stellen ze in elk geval uit tot na de zomervakantie. De prik voor 14-jarigen tegen de meningokokkenziekte geven we het liefst wel vóór 1 juli 2020. Wie was uitgenodigd om deze prik te halen, informeren we hier zo snel mogelijk over.

Wanneer mag ik niet naar de afspraak op het CJG komen?

Kom niet naar de afspraak wanneer jij of je kind klachten hebben: dus neusverkoudheid (niezen of loopneus), hoesten, keelpijn of koorts boven de 38°C. Heeft een van jullie gezinsleden koorts, kom dan ook niet. Wat je verder zelf kunt doen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, lees je op de website van het RIVM.

Is jouw kind landurig verkouden?
Heeft jouw kind een vaccinatie nodig, maar is hij al langer dan 4 weken verkouden? Als hij geen andere klachten heeft dan neusverkoudheid en het niet erger wordt, mogen jullie langskomen voor een prik. Neem contact met ons op, dan plannen we de afspraak in overleg in.

Hoe kan ik mijn afspraak verzetten of afzeggen?

Kun je niet naar de afspraak komen, dan kun je de afspraak afzeggen of verplaatsen via ons contactcentrum.

Mijn kind is gezond, maar ik wil geen risico lopen. Is het wel verstandig om naar het CJG te komen?

Als jij en je kind geen klachten hebben, kunnen jullie gewoon naar het CJG toekomen. Een deel van de afspraken met de jeugdverpleegkundige of jeugdarts gaan gewoon door. Voor je kind is het belangrijk dat de afspraak door kan gaan. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat jonge kinderen de vaccinaties van het Rijksvaccinatieprogramma krijgen.

Als je een afspraak bij ons hebt, is het belangrijk dat iedereen zich hieraan houdt:

Kom niet naar je afspraak

  • Als jij of je kind klachten hebben: dus neusverkoudheid (niezen of loopneus), hoesten of keelpijn.
  • Als een van jullie gezinsleden koorts heeft boven de 38°C.

Is jouw kind landurig verkouden?
Heeft jouw kind een vaccinatie nodig, maar is hij al langer dan 4 weken verkouden? Als hij geen andere klachten heeft dan neusverkoudheid en het niet erger wordt, mogen jullie langskomen voor een prik. Neem contact met ons op, dan plannen we de afspraak in overleg in.

Tijdens je afspraak

  • Je kind mag met één begeleider komen. Neem geen broertjes, zusjes of anderen mee.
  • Heeft jouw kind geen last van neusverkoudheid, hoesten of keelpijn, maar jij wel? Hij mag met een andere, klachtenvrije, begeleider komen.
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen.
  • Wanneer het nodig is komen onze professionals wel dichterbij (bijvoorbeeld voor een prik of lichamelijk onderzoek).

Wat je verder zelf kunt doen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, lees je op de website van het RIVM.

Mocht je je toch niet prettig voelen bij het door laten gaan van de afspraak, neem dan contact met ons op via het contactcentrum. Zo nodig brengen we je dan in contact met je CJG-locatie om te kijken of en hoe we je zorgen weg kunnen nemen.

Mijn kind heeft geen vaccinatie gehad, doordat hij of een van onze gezinsleden gezondheidsklachten had. Wanneer kan hij de prik alsnog halen?

Als vaccinaties uitgesteld worden door klachten bij het kind of gezinsleden (en je kind niet met een gezonde begeleider kon komen), mag de prik 24 uur nadat de klachten zijn overgegaan alsnog worden gegeven. Neem dan contact met ons op, zodat we zo snel mogelijk een afspraak kunnen maken.

Ik heb een baby. Wat moet ik hem geven als de babyvoeding is uitverkocht (door hamsteren)?

Kijk allereerst of je de babyvoeding nog online kunt bestellen. Je kan er ook voor kiezen om een ander merk te proberen. Alle kunstvoedingen die in Nederland te koop zijn, voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen. Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op. We bekijken dan samen wat de mogelijkheden zijn.

Heb je een andere vraag?

Neem dan contact met ons op. Onze professionals denken graag met je mee!